Relacje sztuki i marketingu

0
419

Sztuka oraz marketing to narzędzia obecne w życiu człowieka od zarania dziejów. Mimo teoretycznie innych przeznaczeń, silnie oddziałują na siebie zwłaszcza dziś, w coraz bardziej niekonwencjonalnych czasach. Jak wygląda ich połączenie w praktyce, dlaczego się na nie decydujemy oraz jakie przynoszą korzyści?

Kto korzysta ze sztuki w reklamie

Artbranding, czyli wszelkie działania związane z promowaniem marki przez sztukę to synergiczny stosunek między firmami a artystami. Na myśl przychodzą nam zwykle elitarne firmy, które mogą sobie pozwolić na współpracę z twórcami np. muzyki czy rękodzieło, choć nie jest to żadna zasada.
Model tej współpracy znany jest ludzkości od dawna- kiedyś mielibyśmy do czynienia z mecenatem, czyli budowaniem wizerunku Mecenasa poprzez docenianie sztuki, wspieraniu artystów. Taki sposób działania sprawiał, że osoba publiczna uznawana była za konesera, kogoś wrażliwego i otwartego.
Dziś nie jest wiele inaczej, ze sztuki nowoczesnej czerpią zwłaszcza firmy chcące nadać sobie jakąś tożsamość, wyróżnić na tle innych oraz dotrzeć do nowych, potencjalnych klientów.

Działanie i korzyści z artvertisingu

Advertising, czyli specyficzna odmiana art brandingu, w pełni i celowo reklamująca produkt sztuką. Nawiązywać może ona bezpośrednio do konkretnych dzieł sztuki, pozwala dotrzeć do specyficznego typu klienta.

Ta gałąź reklamy kojarzona jest wyjątkowo z elitarnością czy wyrafinowaniem. Nie ma w niej miejsca na nieprzemyślane koncepty, słabą grafikę czy amatorskie dzieła. Dzięki temu, marka buduje pozytywne skojarzenia- od piękna poprzez szlachetność, unikatowość. Artvertisign bywa często wykorzystywany w reklamach np. biżuterii, mebli, dekoracji dla zamożnego klienta.

Co zyskują artyści decydując się na współpracę?

Propozycje od firm, które dostrzegły potencjał w artyście często są kuszące. Takie współprace przynoszą bowiem korzyści obu stronom. W tym miejscu artysta, zależnie od gałęzi, rozpoznawalności itp. liczyć może na wynagrodzenie finansowe, udział w kampaniach (co wiąże się z rozpowszechnieniem jego dzieł bądź wizerunku na billboardach) oraz poznanie wpływowych osób w świecie biznesu. Reklama może być zatem świetnym nośnikiem, jeśli chodzi o budowanie swojej kariery.